894

Ron Keren, IBM: Tehnologiile ajută oamenii să ia decizii mai bune

Ron Keren – tehnologiile fac businessul mai transparent

Calculatoarele niciodată nu vor putea să-i înlocuiască pe oameni, însă ele vor putea să-i ajute. Doar oamenii pot să vadă și să facă estimări, iar tehnologiile vor fi de mare ajutor pentru a îmbunătăți deciziile lor.

IBM România și BASS Systems, partenerul corporației americane în Republica Moldova, au desfășurat la Chișinău un eveniment sub genericul ”IBM Innovate 2016”, care a fost dedicat soluțiilor de securitate, optimizarea proceselor business, integrarea aplicațiilor și protecției de date, pentru reprezentanții băncilor, întreprinderilor mari și mijlocii și sectorului public în Moldova.

Mold-Street.com a discutat cu Ron Keren, directorul de țară al IBM în România și Moldova, despre importanța inovațiilor și modul cum tehnologiile schimbă lumea în jurul nostru.

Mold-Street.com: Toată lumea era obișnuită că International Business Machines (IBM) este un lider mondial în producerea de echipamente computerizate (hardware), însă în prezent corporația respectivă se ocupă mai mult de elaborarea programelor (software) și servicii. Cum s-a ajuns la asta?

Ron Keren: Noi încă mai producem echipamente, însă le facem doar pentru ceea ce este al nostru – ceea ce dezvoltăm. Nu mai aplicăm etichete pe dispozitive și le vindem drept produse originale de la producător. Sistemele pe care le dezvoltăm sunt într-adevăr eficiente, și clienții au posibilitatea să aprecieze softurile noastre la justa valoare, dacă ei decid să utilizeze abordarea propusă de IBM hardul la pachet cu softul. Și dacă vă uitați la echipamentele noastre, iar ele sunt cu adevărat de calitate înaltă, și le folosiți în lucru, o să vedeți că în cazul unor aplicații (programe) specifice acestea rulează cel mai bine. Aceste echipamente ne aparțin organic. Totodată softurile pe care le dezvoltăm sunt compatibile cu orice fel de echipamente, cu orice sistem.

Mold-Street.com: Efectuați vânzări de echipamente IBM în Moldova?

Ron Keren: Da. Echipamentele, însă, reprezintă doar 10% din portofoliul nostru de produse și sunt livrate pe piețele unde cererea pentru soluțiile de echipamente este mai mare decât în Moldova. În țara voastră suntem preocupați mai mult de promovarea programelor și soluțiilor pentru managementul business, integrarea aplicațiilor, și protecția datelor.

Cum să vinzi o bere celui care caută scutece?

Mold-Street.com: Ce așteptări are IBM de la piața moldovenească, care, cum știți, este mică iar companiile locale au o putere de cumpărare relativ redusă?

Ron Keren: Eu văd o mulțime de oportunități. IBM e aici cu scopul de a acumula cunoștințe pentru a-și reproduce succesele. Suntem aici pentru a ajuta companiile voastre cu soluții privind analiza și protecția datelor. Nu avem intenția de a insista asupra înlocuirii produselor care există deja și funcționează bine – noi propunem proiecte personalizate. Ceea ce noi oferim este de fapt un upgrade la sistemele voastre și o protecție mai bună a datelor.

Companiile au investit bani în infrastructură sau aplicații proprii, deci haideți să încercăm să le integrăm pentru a obține soluții complexe mai reușite. Din acest motiv noi am pus un accent major asupra integrării, care este cheia tuturor lucrurilor în lumea modernă.

Priviți la rețeaua globală, la Internet. Acesta conține o mulțime de date de pretutindeni și companiile își doresc să acceseze aceste date, să le analizeze și să identifice tendințele la care ar trebui să ne așteptăm. Ulterior companiile pot să utilizeze datele respective în scop comercial – la vânzări de produse adiționale, la o înțelegere mai bună a clienților. Drept exemplu vă invit să examinați renumita metodă a analizei înțelegerilor, când un tată se duce la miez de noapte să cumpere scutece și, cel mai probabil, va cumpăra și o bere. Despre asta este vorba.

Mold-Street.com: Care sunt sectoarele principale la care ați atras atenția când ați decis să oferiți servicii IBM pe piața moldovenească?

Ron Keren: Administrația publică centrală, băncile, telecomunicațiile, asigurările, protecția sănătății publice, serviciile de utilități publice, sistemul petrolier și gazier. Suntem experți adevărați când vine vorba de domeniile respective și înțelegem foarte bine care sunt necesitățile acestor organizații. Totodată noi recepționăm tot mai multe solicitări de la industria retail, deși încă nu pot afirma cu certitudine că tendința dată este aplicabilă și în Moldova.

Mold-Street.com: Și cum industria retail va beneficia de serviciile IBM?

Ron Keren: Companiile din acest sector vor înțelege mai bine necesitățile clienților, posibil vor face vânzări adiționale, sau vor oferi reduceri la produse de care sunt interesați cumpărătorii, sau vor ajuta cumpărătorii să aleagă cele mai bune produse, sau vor integra softurile în telefoanele mobile și vor îi vor ajuta cu sfaturi: Hei, tu ai cumpărat asta, asta și asta, poate ești interesat și de asta, asta sau asta?

Tehnologiile înseamnă transparență

Mold-Street.com: Sunt curios dacă ați auzit despre frauda de un miliard de dolari în care au fost implicate trei bănci comerciale în Moldova. Sau despre faptul că băncile locale au fost ținta unor atacuri raider sau au participat la operațiuni de spălare a banilor. Întrebarea mea este următoarea – soluțiile de protecție a datelor și securitate, pe care le oferiți băncilor, nu permit băncilor să ascundă mai bine tranzacțiile ilegale de autoritățile competente?

Ron Keren: În ce privește frauda, regret, însă noi nu scriem reglementări. Noi livrăm instrumente ce ajută consumatorii, protejează datele acestora, fie că vorbim despre bănci, sau companii de asigurări, sau structuri ale guvernului, orice, pentru ca acestea să devină mai transparente, să știe exact unde sunt datele.

Transparența datelor are legătură cu modul de gestionare a informațiilor la nivel intern în cadrul organizației. Ce faceți cu datele în afara organizației depinde de voi, nu de IBM. Vorbind însă despre autoritățile cu competență de reglementare, ele înaintează tot mai multe și mai multe cerințe față de instituțiile financiare. Băncile sunt nevoite astfel să se conformeze cu noile standarde regulatorii și au nevoie de acces la date, pentru a prezenta informațiile solicitate. Aici este domeniul unde noi putem fi un ajutor real.

Softurile vor ajuta oamenii să ia decizii mai bune, informate, bazate pe prognoze și analize. Să va dau drept exemplu ocrotirea sănătății. IBM a investit peste un miliard de dolari în proiecte medicale și chiar are o unitate pentru afaceri în acest sector, care este centrat pe programul Watson. Pacienții de obicei merg la un medic, apoi vizitează un alt medic, apoi caută un al treilea expert; ei aleargă în toate direcțiile, își fac apariția în locuri diferite.

Datele pe care le acumulează și diversitatea de opinii de la diferiți doctori trebuie să fie stocate tot timpul. Undeva este nevoie de rezultatele examenului radiografic, altădată este necesar de analizat imaginile scanate – toată informația este păstrată sub un singur nume, cel al pacientului, și poate fi accesată oriunde s-ar afla acesta. În plus, Watson va fi capabil să prezinte un punct de vedere detaliat și exhaustiv în baza datelor furnizate și celor colectate din internet, din lucrări științifice medicale, reviste și opinii particulare ale specialiștilor medicali.

Oameni vs Computere

Mold-Street.com: Să vorbim despre progresul tehnologic… se pare că programele dezvoltate de IBM – dar și alte corporații IT – execută operațiuni automatizate și au capacitatea de a învăța. Putem spune că avem de a face cu o formă de inteligență artificială , care – de exemplu în cazul investigațiilor medicale – decide la care medici trebuie să facem programare, ce investigații să efectuăm, ce medicamente să administrăm?

Ron Keren: Nu cred că avem de-a face cu un astfel de caz. Computerele niciodată nu vor putea să-i înlocuiască pe oameni, însă ele vor putea să-i ajute. Permiteți-mi să mă corectez – nu computerele, ci tehnologiile vor asista oamenii să ia decizii mai bune. Doar ființele umane – în cazul dat am ales să vorbim despre medici – pot să vadă și să facă estimări, iar tehnologiile vor fi de mare ajutor pentru a îmbunătăți deciziile lor. Și acesta este un lucru bun.

Același principiu poate fi aplicat în sectorul bancar, în energetică, oriunde, deoarece totul se reduce la acumularea de date și analiza lor. În lume există atât de multe date, încât noi doi am putea să stăm secole și să prelucrăm informațiile, însă dacă avem un aparat mare care face acest lucru pentru noi și ne ajută să elaborăm o analiză finală, atunci noi vom putea obține o calitate mai bună a analizei, deoarece vom putea accesa mai multe date și vom putea lua decizii mai bune.

Unul dintre exemple este compania KPMG, care a semnat cu IBM un acord de utilizare a programului Watson pentru activități de audit. Acest program le permite să facă prelucrarea cognitivă a datelor. Ce fac oamenii de obicei cu datele? Ei le analizează prelucrându-le de la cap înapoi spre coadă. Programul Watson – care are funcții cognitive – ne permite să facem prognoze înainte în timp. O metodă total diferită de gestionare a datelor. Dar, iarăși, la capăt este o ființă umană care semnează și spune ”da” sau ”nu”.

Revin la exemplul cu KPMG, compania de audit. Angajații acesteia pot face multe lucruri cu datele, însă dacă vor alimenta programul nostru cu aceste date, ei vor putea crea subcategorii detaliate, iar softul îi va ajuta să descopere unele tendințe. Noi suntem chiar la o intersecție a tehnologiilor și businessului. Noi utilizăm tehnologiile pentru a ajuta companiile și sectoarele economiei să facă afaceri mai bune. Deci, ca să vă răspund la întrebare, nu este vorba de inteligență artificială, ci despre cum să devenim noi mai inteligenți.

Mold-Street.com: Se pare, însă, că tehnologiile nu au fost de mare ajutor când a fost necesar să prevină prăbușirile financiare la Wall-Street.

Ron Keren: Ce pot să vă spun?! La capăt sunt tot niște oameni și cineva ia deciziile.

Profile IBM

International Business Machines (IBM) este o celebră corporație americană în domeniul calculatoarelor și  inovațiilor tehnologice. Printre cele mai cunoscute inovații se numără inventarea hard-discului; tehnologia benzii magnetice (folosită la carduri) și codul universal al produselor (codul de bare). În anii 1980 a dezvoltat microcalculatorul IBM PC, strămoșul calculatoarelor personale de astăzi. În anul 2005, firma IBM și-a vândut divizia de calculatoare personale constructorului chinez Lenovo, iar mai apoi, in 2014, și-a vândut și divizia de serverele pe platforma x86.

IBM continuă să se axeze în domeniul aplicațiilor software, serverelor Power și serviciilor complexe. Acțiunile IBM sunt cotate în indexul bursier american Dow Jones. Cifră de afaceri 2015 de 81,7 miliarde de dolari și 377.700 de angajați la nivel global.

Watson este o platformă tehnologică care utilizează procesarea limbajului natural și învață din experiență cu scopul de a crea perspective în baza unui volum mare de date nestructurate.

Sursa: